RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
MATA PELAJARAN: B.INGGERIS, GEOGRAFI & P.MORAL
MINGGU 1
DATE/DAY | 02.01.2013 (Wednesday) |
CLASS | 3B |
TIME | 2.00 – 3.10 am |
SUBJECT | English |
UNIT | Icebreaking |
TOPIC | - |
LEARNING OBJECTIVES | At the end of the lesson, students should be able to: a) prepare 2 exercise books for English b) prepare text for an English oral test |
LEARNING EMPHASIS | Explanation |
INSTRUCTIONAL PROCEDURES | a) Teacher gets to know the students b) She informs the students of what to expect in the English language class for the year in terms of tests and books that they should prepare |
REFLECTION | This lesson is aimed at getting to know the students first before the teacher can begin a proper lesson |
TARIKH | 02.01.2013 (Rabu) |
KELAS | 1H |
MASA | 4.00 – 5.10 ptg |
SUBJEK | Geografi |
TAJUK | Kedudukan |
TUJUAN | Melatih pelajar untuk membaca baris dan lajur |
BBM | Buku latihan, buku teks |
OBJEKTIF P&P | Menentukan kedudukan sesuatu objek menggunakan baris dan lajur |
HASIL P&P | Pelajar dapat membaca lajur dan baris dengan betul untuk menentukan kedudukan sesuatu objek |
PENERAPAN NILAI | Menghormati guru dan berdikari |
AKTIVITI | a) Guru menerangkan kaedah menentukan kedudukan menggunakan 2 kaedah. Guru menerangkan maksud kedudukan mutlak dan kedudukan relatif menggunakan contoh yang diberikan dalam buku teks b) Guru memberikan latihan untuk menguji pelajar tahu dan faham mencari kedudukan sesuatu objek atau tempat menggunakan baris dan lajur untuk kedudukan mutlak dan perkataan tertentu untuk kedudukan relatif. |
REFLEKSI | Kefahaman pelajar dianggarkan pada tahap 50%. Soalan ditanya kepada seluruh kelas. Maka, guru akan menguji pelajar secara individu dalam kelas yang akan datang untuk betul-betul menguji kefahaman pelajar |
DATE/DAY | 03.01.2013 (Thursday) |
CLASS | 3E |
TIME | 2.00 – 3.10 am |
SUBJECT | English |
UNIT | Icebreaking |
TOPIC | - |
LEARNING OBJECTIVES | At the end of the lesson, students should be able to: a) prepare 2 exercise books for English b) prepare text for an English oral test |
LEARNING EMPHASIS | Explanation |
INSTRUCTIONAL PROCEDURES | a) Teacher gets to know the students b) She informs the students of what to expect in the English language class for the year in terms of tests and books that they should prepare |
REFLECTION | This lesson is aimed at getting to know the students first before the teacher can begin a proper lesson |
TARIKH | 04.01.2013 (Jumaat) |
KELAS | 2J/2K |
MASA | 2.00-3.10 ptg |
SUBJEK | Pendidikan Moral |
TAJUK | Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kepercayaan kepada Tuhan) |
TUJUAN | Melatih pelajar untuk menjelaskan kebaikan mempunyai kepercayaan agama |
BBM | Buku latihan, buku teks |
OBJEKTIF P&P | Menjelaskan kepentingan mempunyai pegangan agama |
HASIL P&P | Menyatakan maksud kepercayaan kepada Tuhan |
PENERAPAN NILAI | Kepercayaan kepada Tuhan |
AKTIVITI | Pelajar didedahkan dengan ciri-ciri remaja yang mempunyai kepercayaan kepada Tuhan serta serba sedikit mengenai kepentingan agama dalam kehidupan seharian. Guru menyoal untuk memastikan pelajar faham maksud nilai ini. |
REFLEKSI | Terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan mengingati maksud kepercayaan kepada Tuhan dan tindakan susulan akan dijalankan untuk memastikan kefahaman mereka tentang topik yang dibincangkan melalui latihan yang diadakan secara lebih intensif |
DATE/DAY | 04.01.2013 (Friday) |
CLASS | 3B |
TIME | 4.00 – 5.10 am |
SUBJECT | English |
UNIT | Writing |
TOPIC | Writing an essay of 120 words on the topic “My Hopes In 2013 |
LEARNING OBJECTIVES | At the end of the lesson, students should be able to: a) write in 5 paragraphs b) write using simple present tense c) elaborate the 4 main ideas by writing 3 sentences for each paragraph in the body of the essay |
LEARNING EMPHASIS | Explanation |
INSTRUCTIONAL PROCEDURES | a) Teacher asks students to list down what they want to achieve in 2013. Then she calls some of them to share it with their classmates. b) Teacher gives a topic to write on. She explains how to do the essay. She gives an example on the board. The essay is to be done as homework and to be submitted on Monday next week |
REFLECTION | The students participated in class discussion. This lesson is aimed to determine students’ writing ability before the teacher can design materials for learning in class |
No comments:
Post a Comment