Sunday 27 January 2013


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

MATA PELAJARAN: B.INGGERIS, GEOGRAFI & P.MORAL

 

MINGGU 1

 

DATE/DAY
02.01.2013 (Wednesday)
CLASS
3B
TIME
2.00 – 3.10 am
SUBJECT
English
UNIT
Icebreaking
TOPIC
-
LEARNING OBJECTIVES
At the end of the lesson, students should be able to:
a) prepare 2 exercise books for English
b) prepare text for an English oral test
LEARNING EMPHASIS
Explanation
INSTRUCTIONAL PROCEDURES
a) Teacher gets to know the students
b) She informs the students of what to expect in the English language class for the year in terms of tests and books that they should prepare
REFLECTION
This lesson is aimed at getting to know the students first before the teacher can begin a proper lesson

 

 

TARIKH
02.01.2013 (Rabu)
KELAS
1H
MASA
4.00 – 5.10 ptg
SUBJEK
Geografi
TAJUK
Kedudukan
TUJUAN
Melatih pelajar untuk membaca baris dan lajur
BBM
Buku latihan, buku teks
OBJEKTIF P&P
Menentukan kedudukan sesuatu objek menggunakan baris dan lajur
HASIL P&P
Pelajar dapat membaca lajur dan baris dengan betul untuk menentukan kedudukan sesuatu objek
PENERAPAN NILAI
Menghormati guru dan berdikari
AKTIVITI
a) Guru menerangkan kaedah menentukan kedudukan menggunakan 2 kaedah. Guru menerangkan maksud kedudukan mutlak dan kedudukan relatif menggunakan contoh yang diberikan dalam buku teks
b) Guru memberikan latihan untuk menguji pelajar tahu dan faham mencari kedudukan sesuatu objek atau tempat menggunakan baris dan lajur untuk kedudukan mutlak dan perkataan tertentu untuk kedudukan relatif.
REFLEKSI
Kefahaman pelajar dianggarkan pada tahap 50%. Soalan ditanya kepada seluruh kelas. Maka, guru akan menguji pelajar secara individu dalam kelas yang akan datang untuk betul-betul menguji kefahaman pelajar

 

 

DATE/DAY
03.01.2013 (Thursday)
CLASS
3E
TIME
2.00 – 3.10 am
SUBJECT
English
UNIT
Icebreaking
TOPIC
-
LEARNING OBJECTIVES
At the end of the lesson, students should be able to:
a) prepare 2 exercise books for English
b) prepare text for an English oral test
LEARNING EMPHASIS
Explanation
INSTRUCTIONAL PROCEDURES
a) Teacher gets to know the students
b) She informs the students of what to expect in the English language class for the year in terms of tests and books that they should prepare
REFLECTION
This lesson is aimed at getting to know the students first before the teacher can begin a proper lesson

 

 

TARIKH
04.01.2013 (Jumaat)
KELAS
2J/2K
MASA
2.00-3.10 ptg
SUBJEK
Pendidikan Moral
TAJUK
Nilai-nilai Yang Berkaitan Dengan Perkembangan Diri (kepercayaan kepada Tuhan)
TUJUAN
Melatih pelajar untuk menjelaskan kebaikan mempunyai kepercayaan agama
BBM
Buku latihan, buku teks
OBJEKTIF P&P
Menjelaskan kepentingan mempunyai pegangan agama
HASIL P&P
Menyatakan maksud kepercayaan kepada Tuhan
PENERAPAN NILAI
Kepercayaan kepada Tuhan
AKTIVITI
Pelajar didedahkan dengan ciri-ciri remaja yang mempunyai kepercayaan kepada Tuhan serta serba sedikit mengenai kepentingan agama dalam kehidupan seharian. Guru menyoal untuk memastikan pelajar faham maksud nilai ini.
REFLEKSI
Terdapat segelintir pelajar yang masih tidak memahami dan mengingati maksud kepercayaan kepada Tuhan dan tindakan susulan akan dijalankan untuk memastikan kefahaman mereka tentang topik yang dibincangkan melalui latihan yang diadakan secara lebih intensif

 

 

DATE/DAY
04.01.2013 (Friday)
CLASS
3B
TIME
4.00 – 5.10 am
SUBJECT
English
UNIT
Writing
TOPIC
Writing an essay of 120 words on the topic “My Hopes In 2013
LEARNING OBJECTIVES
At the end of the lesson, students should be able to:
a) write in 5 paragraphs
b) write using simple present tense
c) elaborate the 4 main ideas by writing 3 sentences for each paragraph in the body of the essay
LEARNING EMPHASIS
Explanation
INSTRUCTIONAL PROCEDURES
a) Teacher asks students to list down what they want to achieve in 2013. Then she calls some of them to share it with their classmates.
b) Teacher gives a topic to write on. She explains how to do the essay. She gives an example on the board. The essay is to be done as homework and to be submitted on Monday next week
REFLECTION
The students participated in class discussion. This lesson is aimed to determine students’ writing ability before the teacher can design materials for learning in class

 

No comments:

Post a Comment